Webdesign and Hosting by GraphicsCompany.net
BandenPaleis

Autobanden XL 


1. Algemeen

2. Winterbanden

3. Klassieke banden

4. Caravanbanden

5. De nieuwe autoband: velig, zuinig en stil

6. Bandensspanningstabel aanhangwagens en caravans

1. Algemeen
1.1    Wat wordt er bedoeld met de verschillende aanduidingen op de band?
1.2    Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?
1.3    Mag ik verschillende banden monteren?
1.4    Zijn mijn banden versleten?
1.5    Hoe verleng ik de levensduur van mijn banden?
1.6    Welke bandenspanning?
1.7    Moet ik bij elke bandenwissel het ventiel vervangen?
1.8    Beïnvloedt de profieldiepte het functioneren van de band?
1.9    Wanneer moet ik van zomer naar winterband wisselen?
1.10  Waarom verandert het rijgedrag bij montage van winterbanden?
1.11  Kan ik winterbanden ook in de zomer gebruiken?
1.12  Zin en onzin van stikstofvulling in banden?
1.13  Hoe oud mogen banden zijn?
 
1.1    Wat wordt er bedoeld met de verschillende aanduidingen op de band?

 Voorbeeld:     185 / 60 / R14  86 S

185   Breedte van de band in mm
  60   Dit is de hoogte van de band weergegeven in een percentage van de breedte
   R   Tegenwoordig worden er voor auto's enkel met Radiale banden geleverd (opbouw van de band)
  14   Buitendiameter van de velg, uitgedrukt in inch (2,54 cm)
  86   Draagvermogen (gewicht)
   S   Snelheidsindex: dit geeft de maximale snelheid aan wat met de band mag worden gereden

(het is wettelijk verplicht de auto uit te rusten met een band die voldoet aan de maximale     snelheid die de auto kan gaan rijden.)

 Snelheidsindex:

 

M 130

R 170

H 210

N 140

S 180

V 240

P 150

T 190

W 270

Q 160

U 200

Y 300

 

Li = draagvermogenindex Kg = draagvermogen van een band

Li Kg Li Kg Li Kg Li Kg Li Kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

 


1.2    Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?

Tests hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te  houden dan de achteras. Vooral bij voorwielaandrijving slijten voorbanden doorgaans sneller dan achterbanden.

Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven. Het risico hiervan is dat de auto 'achterstevoren gaat'. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan.

Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.

1.3    Mag ik verschillende banden monteren?

In Nederland mogen op één wielas verschillende merken banden gemonteerd worden. Wel moet u er rekening mee gaan houden dat het in sommige Europese landen verplicht is hetzelfde merk, maat, gebruikscategorie (zomer / winter) en snelheidsindex op één wielas te hebben.

1.4    Zijn mijn banden versleten?

U kunt aan de slijtagegraad- indicatoren in de hoofdprofielgroeven zien wanneer uw banden vervangen moeten worden. Slijtagegraad-indicatoren zijn kleine verhogingen in de groeven van het profiel. Als de dikte van het rubber gelijk is met deze verhoging (wettelijke limiet van 1,6 mm) moeten de banden verwisseld worden. Doet u dat niet, dan bent u in overtreding en brengt u uw eigen veiligheid (en die van andere weggebruikers) in gevaar.

Wij raden u nadrukkelijk aan deze limiet niet af te wachten. Versleten banden op een nat wegdek vergroot de risico's van aquaplaning. Met alle risico’s van dien. Om vertrouwd onderweg te zijn in ieder weertype adviseren wij uw banden te verwisselen als er nog 3,5 mm profieldiepte resteert.

1.5    Hoe verleng ik de levensduur van mijn banden?

Controleer de spanning van de banden één keer per maand. Vooral voordat u een langer traject met een hogere snelheid gaat afleggen. Een juiste bandenspanning verlengt de levensduur van uw banden en verhoogt uw veiligheid. Deze controle dient 'koud' te worden uitgevoerd (na minder dan 3 km te hebben gereden). Vergeet bovendien het reservewiel niet! Uitgangspunt bij de reserveband is: 0.5 bar meer bandenspanning dan in de gewone band.

Balanceren

Het balanceren van uw banden is een andere nuttige tip. Door de banden te balanceren vermindert u trilling en voorkomt u onnodige slijtage van de band. Bovendien spaart u onderdelen voor de ophanging, de stuurinrichting en de lagers. Balanceren voorkomt ook trillen van het stuur.
 

Ventiel
Wanneer u een band vervangt, dient u ook het ventiel te vervangen. Dit zorgt voor de luchtdichtheid waardoor uw band langer op spanning blijft.

Slijtageprofiel

Als uw banden niet helemaal correct onder uw auto staan, vertonen ze een onregelmatig slijtageprofiel en zal de band eerder vervangingen moeten worden. Laat dus altijd uw auto uitlijnen bij een onregelmatige slijtage.

1.6    Wat is de juiste bandenspanning?

De juiste bandenspanning is van belang voor veiligheid en levensduur en dient koud gecontroleerd te worden. Controleert u uw banden warm? Tel dan 0,3 bar op bij de aanbevolen spanning. Een keer in de maand uw bandenspanning controleren en aanpassen verlengt de levensduur van de banden.

Verlies van spanning kan verklaard worden door:

Een natuurlijk verlies (banden laten altijd een klein beetje lucht door).

Kleine gaatjes die, bij een tubeless band, niet direct leiden tot een lekke band, maar op termijn wel blijvende schade aan de band kunnen toebrengen.

Daling van de omgevingstemperatuur,

Wat is de juiste bandenspanning als ik een caravan of aanhanger monteer?

Verhoog de normale bandenspanning van uw achterbanden met 0,4 bar (koud). Voor de banden van uw caravan of aanhanger gelden de adviesspanning van de fabrikant. Zijn die niet te vinden? Zorgt dan voor een spanning van 3 bar (koud).
 
1.7    Moet ik bij elke bandenwissel het ventiel vervangen?

Ja. Het ventiel zorgt voor de luchtdichtheid van de band en is daarom een zeer belangrijk onderdeel. Het ventiel slijt doordat uw met uw auto(banden) rijdt. Het zou jammer zijn om uw veiligheid of de levensduur van uw banden op het spel te zetten omdat u wilt besparen op de prijs van een ventiel. Let er bij uw bandenspecialist daarom goed op dat hij tegelijk met de banden ook de ventielen vervangt.

1.8    Beïnvloedt de profieldiepte het functioneren van de band?

Ja. Ondanks de verdere toename van elektronische veiligheidssystemen zoals ESP, ABS en traction control, blijven uw banden de meest bepalende factor in het contact tussen auto en wegdek. Het functioneren van banden wordt sterk beïnvloed door de profieldiepte.

De beste prestaties worden neergezet door banden met een volledig nieuw profiel. Nieuwe banden hebben, afhankelijk van type, tussen 9.5 en 7 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende weersomstandigheden. Naarmate het profiel verder afslijt zullen die goede eigenschappen verminderen en dit is voornamelijk merkbaar in kritische situaties. Zo kan de remweg op een nat wegdek van een versleten band al snel twee keer langer zijn dan die van een band met volledig profiel.

Ook neemt de kans op aquaplaning aanzienlijk toe als de band versleten is. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Deze minimale grens is bereikt als de slijtagegraad- indicatoren in de profielgroeven op gelijke hoogte zijn met de profielblokken, maar het is beter de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. Voor brede, lage sectiebanden wordt een vervangingsgrens bij 3,5 mm aanbevolen en bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bereikt bij 4 mm restprofiel. In de groeven van deze banden zijn daarom "winter wear indicatoren" (WWI) aangebracht die u erop attenderen dat deze banden niet meer de beste winterprestaties kunnen garanderen.

1.9    Wanneer moet ik van zomer- naar winterband wisselen?

Bij temperaturen beneden 7 graden celcius hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden. Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale grip op sneeuw en ijs gegarandeerd. Uitgaande van een gemidelde temperatuur van 7 graden celcius kunt u – in Nederland - uw winterbanden het best laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april. U rijdt dus met winterbanden als de "R" in de maand zit.

1.10    Waarom verandert het rijgedrag na de montage van winterbanden?

Een moderne winterband heeft geen mindere wegligging dan een zomerband. Wel is er een verschil tussen een nieuwe band en een versleten band. Vaak worden stuggere zomerbanden met hoge snelheidscodering vervangen door soepelere winterbanden. U zult merken dat zo'n band zichzelf perfect stabiliseert. Het is een ander bekend gegeven dat de wegligging verandert als onder één auto met zowel zomer- als winterbanden wordt gereden. We raden daarom aan om altijd op vier gelijke banden te rijden voor de beste wegligging.

1.11    Kan ik winterbanden ook in de zomer gebruiken?
 
Ja, met winterbanden kunt u wel in de zomer rijden, maar u moet rekening houden met een iets snellere slijtage en een licht verminderde stabiliteit gedurende deze periode. Het lamellenprofiel is namelijk flexibeler (geeft meer grip op sneeuw en ijs) dan van een typische zomerband. U kunt daar echter zelf veel aan doen door de bandspanning regelmatig te controleren en op het juiste niveau te houden en de banden elke 7.500 - 10.000 km van vooras naar achteras en vice versa te wisselen

1.12    Zin en onzin van stikstofvulling in de band?

In kranten en bladen staan regelmatig berichten over het vullen van banden met zuivere stikstof in plaats van lucht. Zijn dat indianenverhalen?

Enkele feiten: 

Argumenten voor de zin van zuivere stikstof, zijn de volgende:

Samenvatting en conclusies:

1.13    Hoe oud mogen banden zijn?

Elk rubberproduct, dus ook een band, is onderhevig aan veroudering. Bij de fabricage van banden wordt er vanzelfsprekend rekening mee gehouden, dat de producteigenschappen een bandenleven lang praktisch onveranderd moeten blijven. Speciale mengsels en vulstoffen zorgen ervoor, dat veroudering tot een minimum beperkt blijft en het oorspronkelijke niveau praktisch niet verandert.

Monteer nooit gebruikte banden zonder hun voorgeschiedenis te kennen. Banden verouderen zelfs wanneer ze nooit of incidenteel gebruikt zijn. Laat daarom uw oude banden controleren door een bandenspecialist om er zeker van te zijn dat ze nog geschikt zijn voor verder gebruik. Extra aandacht verdienen banden gemonteerd op caravans en reservebanden: zij kunnen oud of verouderd zijn. Het wordt aanbevolen, deze na 6 jaar te vervangen.
 

Terug naar index

2. Winterbanden

2.1    Zijn winterbanden verplicht?
2.2    Consequenties van het niet gebruiken van geschikte banden.
2.3    Definitie winterband
2.4    Bandengids advies
2.5    Afbeelding van de diverse symbolen

2.1 Zijn winterbanden verplicht?

Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht. Houdt er wel rekening mee dat u – ’s winters in bijvoorbeeld Duitsland - wel verplicht bent om winterbanden te voeren. Het Duitse reglement komt er op neer dat motorvoertuigen in Duitsland te allen tijde op de juiste manier uitgerust dienen te zijn. Denk aan geschikte banden, maar ook aan een antivriesmiddel in de ruitenwis-installatie. Controleer voor vertrek de regelgeving in de landen die u bezoekt of doorkruist.
 
2.2 Consequenties van het niet gebruiken van geschikte banden.

Wanneer een automobilist in Duitsland op basis van het Duits verkeersreglement met ongeschikte banden rijdt riskeert hij een boete van maximaal € 40,-

Bij betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld kan de automobilist medeaansprakelijk worden gesteld, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ernstige nalatigheid, zodat de all-riskverzekering betaling kan weigeren.

2.3 Definitie winterband

Op dit moment bestaat er echter géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden.

Het Duitse verkeersreglement geeft in een bepaling aan dat winterbanden moeten zijn voorzien van de volgende aanduidingen  M+S, M&S of M.S. Wel moet men er rekening mee houden dat winterbanden een minimale profieldiepte van 4mm dienen te hebben.

Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding.

2.4 Bandengids.nl advies.

Hoewel winterbanden - die op dit moment nog niet met het symbool zijn uitgerust – niet minder hoeven te zijn, adviseren wij met het oog op de nieuwe Duitse StVO en de consequenties voor de automobilisten alleen winterbanden te gaan kopen Met zowel de M+S aanduiding als het sneeuwvloksymbool.

2.5 Waarom winterbanden?

Waarom winterbanden?

Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere banden soort te monteren in winterse omstandigheden.

Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
  • Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter;
  • Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.
Een alternatief voor de winterband is de vierseizoenenband die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden heb je eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden. Bovendien blijft het een compromis; de vierseizoenenband blinkt nergens in uit. Het hele jaar door met winterbanden rijden is niet aan te raden. De remweg van deze banden neemt aanzienlijk toe bij hogere temperaturen.

 
Wat zijn winterbanden?

Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg tijdens winterse omstandigheden. Maar waarin verschillen winterbanden van zomerbanden? Een winterband heeft een andere rubber samenstelling dan een zomerband. De samenstelling is aangepast aan de weersomstandigheden. Wanneer de temperatuur daalt, wordt rubber namelijk harder. De aangepaste rubber samenstelling van een winterband blijft flexibel tijdens winterse omstandigheden. Hierdoor profiteert u van een betere grip, comfortabeler weggedrag en optimale veiligheid. Ook het profiel van de winterband verschilt ten opzichte van zomerbanden. Het profiel is voorzien van 'lamellen'. Tijdens het rollen van de band vervormt het profiel en grijpen de lamellen zich vast op het wegdek.


Winterbanden verplicht in Duitsland
De wet die je in Duitsland verplichtte op winterbanden te rijden, stond het afgelopen jaar ter discussie. Het was namelijk zo, dat je bij winterse omstandigheden op 'passende banden' moest rijden. Welke banden 'passend' zijn, was niet bekend. Op vrijdag 26 november besloot de Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Nederlandse Eerste Kamer, om de wet te verduidelijken en boetes te verhogen.Vanaf de winter van 2010/2011 is het in Duitsland verplicht om bij winterse omstandigheden op winterbanden te rijden. Doe je dit niet, dan kun je een boete verwachten van veertig euro. Veroorzaak je met zomerbanden gevaar op de weg, dan krijg je een boete van tachtig euro. Deze bedragen zijn verdubbeld ten opzichte van vorige winter.

 
Tien misverstanden over winterbanden

 “Winterbanden zijn duur”- niet waar: de prijzen van winterbanden wijken niet of nauwelijks van zomerbanden. Terwijl je op winterbanden rijdt, slijten de zomerbanden niet en omgekeerd, zodat ze beide langer meegaan.
 
“In Nederland sneeuwt het niet vaak dus kan ik zonder winterbanden”
Er valt 23 dagen per jaar enige sneeuw in Nederland. Maar zelfs zonder sneeuw zijn winterbanden veiliger, namelijk vanaf temperaturen onder de 7 graden Celsius.

“Nieuwe zomerbanden zijn veilig genoeg” 
Zomerbanden zijn ongeacht hun profieldiepte per definitie niet geschikt voor winterweer. Ze beschikken niet over lameltechniek voor extra grip en hun rubbercompound is gemaakt voor temperaturen boven 7 graden Celsius.

“Met winterbanden kan ik niet snel rijden” 
Vroeger waren winterbanden zelden geschikt voor snelheden boven de 190 km/h, maar vandaag de dag zijn er winterbanden voor heel snelle auto’s. Maar in de winter geldt altijd: pas je snelheid altijd aan de weersomstandigheden aan. 

“ABS en ESP maken winterbanden overbodig” 
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. ABS en ESP kunnen niet goed functioneren als er onvoldoende grip is vanwege zomerbanden in de winter. Winterbanden bieden wel grip onder winterse omstandigheden en laten ABS en ESP optimaal functioneren. 

“Ik kan geen extra set banden opslaan” 
Veel mensen hebben inderdaad geen ruimte om een extra set banden zelf op te slaan. Maar veel dealers en bandenleveranciers bieden tegenwoordig de mogelijkheid aan om zomer- of winterbanden op te slaan. 

“Winterbanden zien er niet aantrekkelijk uit” 
De nieuwe generatie winterbanden kan probleemloos op aluminium wielen worden gemonteerd – en ook het profiel mag gezien worden! 

“Er wordt toch voldoende gestrooid tegen gladheid” 
Zelfs wanneer alles optimaal georganiseerd is, kunnen de strooidiensten niet overal en op hetzelfde moment aan het werk gaan. En op wegen die weinig worden bereden, wordt laat of helemaal niet gestrooid. 

“Ik ben goed verzekerd” 
In de winter is de kans op een ongeval veel groter. Bij een ongeval ben je ongeacht je verzekering een verliezende partij. Als er al niemand gewond raakt, kost het in elk geval tijd en zeer waarschijnlijk ook geld (eigen risico of hogere premie na het ongeval). Verder is de wetgeving in de ons omringende landen aan het veranderen: je kunt aansprakelijk gesteld worden als je auto niet winterklaar is (lees: geen winterbanden). 

Terug naar index

3. Klassieke banden

Hieronder vind u een omreken tabel voor het terug rekenen naar huidige maten. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met onze klantenservice.

 

Omrekentabel van diagonaal naar radiaal
Diagonaal Diagonaal Diagonaal Radiaal Radiaal Radiaal
Voor 1964 1965-1972 Bias Belted Serie 80 Serie 75 Serie 70
590x13 600x13 A78x13 165x13 165/75x13 175/70x13
640x13 650x13 B78x13

175x13

175/75x13 185/70x13
725x13 700x13 D78x13 185x13 185/75x13 205/70x13
590x14 645x14 B78x14 155x14 175/75x14 185/70x14
650x14 695x14 C78x14 175x14 185/75x14 195/70x14
700x14 735x14 E78x14 185x14 195/75x14 205/70x14
750x14 775x14 F78x14 195x14 205/75x14 215/70x14
800x14 825x14 G78x14 205x14 215/75x14 225/70x14
850x14 855x14 H78x14 215x14 225/75x14 235/70x14
590x15 600x15 A78x15 165x15 165/75x15 175/70x15
650x15 685x15 C78x15 175x15 175/75x15 185/70x15
640x15 735x15 E78x15 185x15 195/75x15 205/70x15
670x15 775x15 F78x15 195x15 205/75x15 215/70x15
710x15 815x15 G78x15 205x15 215/75x15 225/70x15
760x15 855x15 H78x15 215x15 225/75x15 235/70x15
800x15 885x15 J78x15 230x15 225/75x15 235/70x15
820x15 900x15 L78x15 235x15 235/75x15 255/70x15

 

Terug naar index

4. Caravanbanden

De banden van uw caravan vormen een belangrijk onderdeel van uw caravan en verdienen daarom extra aandacht. De slijtage van een caravanband is veelal niet direct zichtbaar en daarom is controle noodzakelijk. De caravanband is ook een belangrijke schakel in het laadvermogen van de caravan. Een juiste bandenspanning draagt bij aan uw veiligheid bij het rijden met een caravan.

Controleer uw caravanbanden

Banden van caravans slijten nauwelijks. Er worden slechts weinig banden vervangen vanwege een afgesleten profilering. Veel banden vertonen op termijn droogtescheurtjes. Lange tijd was dat dus het moment dat een band werd afgekeurd en vervangen. Dit moment is eigenlijk te laat want uit statistieken blijkt dat de kans op een klapband na zeven jaar sterk toeneemt. De grafiek heeft op die zeven jaren een duidelijke knik. Door de Rai en Bovag wordt geadviseerd om banden van caravans op hun zevende levensjaar te vernieuwen. De leeftijd van een band kan op de band zelf worden afgelezen.

In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.

Bijvoorbeeld:

400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980

179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.

Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.

Bijvoorbeeld:

2400 = Week 24 van het jaar 2000

0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.

Uiteraard zal de dealer graag even voor u kijken naar de leeftijd van de band. Bij een Bovag- of Focwa beurt gebeurt dat standaard. Indien de band nog in een goede conditie verkeert, kan het moment van vervanging worden doorgeschoven.

Caravanbanden en laadvermogen

Caravans worden door hun grotere lengte en hun rijkere uitrusting steeds zwaarder en daarom worden er ook zwaardere assen gemonteerd. Omdat het totale gewicht van de caravan gedragen moet worden door slechts twee banden, worden hieraan steeds hogere eisen gesteld. Om deze reden wordt gekozen voor banden die extra zijn versterkt (reinforced).

Door de beperking van de breedte van de wielkast van de caravan volstaat een 'normale' autoband niet meer, speciale uitvoeringen welke worden gebruikt voor lichte bestel-of vrachtwagens bieden dan uitkomst. Deze banden dragen bijvoorbeeld bij een bandenmaat van 185R/14 8PR maar liefst 850 kg per band. Omdat deze banden nauwelijks duurder zijn dan een 'gewone' versterkte autoband is het aan te bevelen om bij vervanging voor deze banden te kiezen, door het royale laadvermogen hoef je dan ook geen beroep te doen op de zogenaamde 10%-regel.

 

De 10%-regel

Hoewel caravanfabrikanten caravans voorzien van banden met voldoende laadvermogen, komt het nog steeds voor dat caravans zijn uitgerust met banden die het laadvermogen van de caravan niet volledig ondersteunen. In deze gevallen wordt een beroep worden gedaan op de zogenaamde 10%-regel. Deze regel houdt in dat het laadvermogen van de band (fictief) met 10% mag worden verhoogd wanneer de spanning extra (10%) wordt verhoogd. Er wordt dan wel een limiet gesteld aan de maximale snelheid (max. 100 km p/u).

De ANWB heeft de laatste jaren veel aandacht aan de noodzaak van banden met voldoende draagvermogen. Zo wordt bijvoorbeeld in de Kampeer & Caravan Kampioen jaarlijks een overzicht gepubliceerd waarin een groot aantal caravanbanden van nieuwe caravans zijn onderzocht op draagvermogen en leeftijd van de band. Indien je caravan is voorzien van banden die een beroep doen op de 10%-regel, wordt het gebruik hiervan sterk afgeraden. Door de spanning van een band extra te verhogen wordt namelijk de snelheid waarmee kan worden gereden verlaagd. De combinatie spanning, laadvermogen en snelheid vormen een eenheid, zodra u iets aan de één wijzigt verandert de andere mee. Niet doen dus!

 

Het laadvermogen van de caravanband is belangrijk omdat die moet aansluiten bij de totale asdruk van de caravan. Het gewicht van de caravan moet immers op een veilige manier gedragen worden. Als de caravan van nieuwe banden wordt voorzien is het aan te bevelen om een wat hoger draagvermogen (25 tot 50 kg per band) te nemen. Je hebt zo een extra reserve voor het geval de caravan iets wordt overbeladen (hetgeen veel voorkomt). Teveel reserve is overigens niet verstandig, want door de lagere belasting van de (stuggere) band neemt de veerkracht af en hiermee verminderen weer de rijeigenschappen van de caravan.

Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen. In de tabel in het kader rechts zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling).

Terug naar index

5. De nieuwe autoband: veilig, zuinig en stil

De Nieuwe Band is een verzamelnaam voor alle autobanden die voldoen aan de strengste kwaliteitseisen. Hierdoor zijn ze niet alleen veilig, maar ook zuinig en stil. Kortom, iedereen gaat er op vooruit!

Veilig

Daar waar uw banden de weg raken, daar gebeurt het. En wordt uw grip op de weg voor een groot gedeelte bepaald.  En dus uw veiligheid. Want hoe meer grip een band heeft, des te korter de remweg en des te beter de wegligging. Met De Nieuwe Band stuurt u zeker door het verkeer.       

Zuinig

Elke band heeft een rolweerstand. Hoe lager de benodigde kracht om door te rollen, des te lager het brandstofverbruik. Banden die voldoen aan de kwaliteitseisen van De Nieuwe Band hebben een relatief lage rolweerstand. Dat merk u in uw portemonnee. Zo bespaart u al snel tot wel 3% per jaar op uw brandstofverbruik, dat kan oplopen tot wel 100 euro per jaar. Bovendien ontziet u het klimaat. Lager brandstofgebruik veroorzaakt namelijk minder CO2 –uitstoot. 

Stil

Het verkeer in nederland is een bron van geluidshinder. Het rollen van de banden over het asfalt produceerd geluid. Als iedereen overstapt op De Nieuwe Band neemt het verkeerslawaai met 2 tot 3 decibel. Dit is een halvering van het lawaai! daarnaast wordt het in de auto meestal ook wat stiller. Wel zo prettig toch?

 

 

Bandenspanning

 

Een te lage of te hoge bandenspanning heeft negatieve gevolgen voor de prestaties van uw banden. Indien uw banden een te lage of te hoge bandenspanning hebben kan dit zelfs de verkeersveiligheid ernstig beïnvloeden. Maar niet alleen de verkeersveiligheid in is het geding ook uw eigen portemonnee. Een te lage bandenspanning zorgt voor een hoger brandstofverbruik. De bandenspanning wordt ook een integraal onderdeel van de APK-keuring.   

Een te lage of te hoge bandenspanning heeft een aantal negatieve gevolgen voor de rijveiligheid en het rijcomfort. Hieronder worden deze kort weergegeven:

Alle banden in dit overzicht zijn Veilig, Zuinig en Stil. Er is geen rangorde, omdat veilig, zuinig en stil verschillende eigenschappen zijn.                                      

Per eigenschap is groen steeds de beste keus, geel een verantwoord alternatief. 

 

Merk Type Veilig zuinig Stil
Bridgestone B-250 geel geel geel
Bridgestone Turanza ER300 groen geel groen
Continental ContiEcoContact 3 groen geel groen
Continental ContiPremiumContact 2 groen geel geel
Continental Sport Contact 2 groen geel groen
Dunlop SP30 groen geel geel
Dunlop SP Sport 01 groen geel groen
Dunlop SP Sport FastResponse geel geel groen
Dunlop SP Sport Maxx geel geel groen
Falken Ziex ZE912 geel geel groen
Firestone Firehawk TZ200 Fuel Saver geel geel groen
Firestone Multihawk geel groen geel
Fulda EcoControl geel groen groen
Fulda Carat Progresso geel geel groen
Fulda Carat Exelero groen geel groen
Goodyear Vector 4 Seasons groen geel groen
Goodyear Eagle Vector EV-2+ groen geel groen
Goodyear DuraGrip geel groen groen
Goodyear Eagle NCT5 geel groen groen
Goodyear GT3 groen groen groen
Goodyear OptiGrip geel geel geel
Hankook Centum H720 geel groen groen
Hankook Optimo K406 geel geel geel
Hankook Optimo K715 geel geel groen
Hankook Ventus V12 Evo K110 geel geel groen
Interstate Touring IST-1 geel groen groen
Kumho Ecsta SPT KU31 geel geel groen
Michelin Energy Saver geel groen geel
Michelin Primacy HP geel geel groen
Pirelli P2500 Euro 4S geel geel groen
Pirelli Cinturato P4 groen geel groen
Pirelli Cinturato P6 groen geel groen
Pirelli P6000 groen geel groen
Pirelli P7 groen geel geel
Pirelli Pzero Nero geel geel groen
Semperit Comfort-Life groen geel geel
Semperit Speed-Comfort geel geel groen
Semperit Speed-Life groen geel groen
Toyo Proxes CF1 groen geel groen
Uniroyal Rallye 550 groen geel groen
Uniroyal Rallye 680 groen geel geel
Uniroyal RainSport 2 geel geel groen
Viking Protech II geel geel groen
Vredestein Quatrac 3 groen geel geel
Vredestein Hi-Trac groen geel geel
Vredestein T-Trac Si geel geel geel
Vredestein Sportrac 3 geel geel groen
Yokohama C.drive geel geel groen
Yokohama AVS dB V500 groen geel groen

 

6. Bandenspanningstabel aanhangwagens en caravans

Vergeet niet de bandenspanning te controleren voor men inlaadt en vertrekt….
 
Meestal wordt een aanhangwagen slecht enkele keren per jaar gebruikt. Daardoor is het van belang, de bandenspanning voor vertrek te controleren, om te voorkomen dat de banden te snel verslijten, en om de verkeersveiligheid te verhogen.
 
In onderstaande tabel kunt u voor de banden die op uw trailer gemonteerd zijn, de correcte bandenspanning aflezen. Mocht het voorkomen dat de aanhangwagen langere tijd niet gebruikt wordt, raden wij het aan de banden te demonteren, dit voorkomt vervorming ervan.
Aanbevolen draaimoment voor wielbouten is 110-120 Nm. (11-12 kgm)

 

 

MAAT

MAXIMALE WIELBELASTING (KG)

 LUCHTDRUK BAR/PSI  
145/80 10RF

 437

3,4/44

 

145/80R13

387

3,0/44

 

145/80R13 RF/XL

425

3,4/49

 
155R13C6

515

3,8/55

 
155R13C8

600

4,5/65

 

165/80R13

487

3,0/44

 

185/70R13

530

3,0/44

 

185/70R13 RF/XL

600

3,4/49

 

185/65R14

530

2,7/40

 

195/70R14

615

3,0/44

 
195/70R14 RF/XL

710

3,4/49

 

205/70R14

690

3,0/44

 

195/65R14

580

3,0/44

 

185R14C8

850/900

4,5/65

 

195/65R15

615

3,0/44

 

205/65R15 RF/XL

775

3,4/49

 

195/50R13

900

6,7/98

 

500X10 6C

437

3,0/44

 

Banden...

Autobanden XL heeft alle merken en maten banden in zijn assortiment, omdat wij rechtstreeks inkopen kunnen wij alles zéér scherp aanbieden.
Bel of mail ons voor een scherpe prijs.

0642007674 

Bij ons kunnen zelf u winterbanden- en zomerbandensets laten stallen tijdens het winter/zomer seizoen in ons Autobanden XL-hotel !!

Dus zijn je bandjes niet meer wel ? kom snel naar Autobanden XL ! XL banden voor een S-prijsje !

edit